Blessurevrij hardlopen!

Hardlopen is immens populair, Nederland telt zo’n 1,5 miljoen hardlopers. 

Elke dag komen daar meer lopers bij. De kans op een blessure door hardlopen is 6,1 blessures per 1.000 uur sporten. Negen op de tien blessures (89%) bevinden zich aan de onderste extremiteiten, vooral aan knieën (29%), onderbeen (25%) of enkel (17%). De knieblessures maken vooral een groot deel uit van de geleidelijk ontstane blessures (36%). Eén op de vijf plotselinge ontstane hardloopblessures is een blessure aan de enkel (27%).

Om de kans op een blessure zo laag mogelijk te houden volgen hier enkele tips van praktijk voor fysiotherapie Breda Guus van Poppel:

1. Warming-up
Een goede warming-up zorgt voor een verhoogde hartslag en bloedstroom naar de spieren. Hierdoor neemt de spiertemperatuur toe en de stijfheid af, waarmee je bereik en beweging verbetert.
2. Trainingsbelasting
Als je weer begint met lopen start dan met een klein rondje. Pezen, spieren en gewrichten hebben tijd nodig om te adapteren aan de specifieke loopbelasting. Wil je naar een wedstrijd/doel toewerken? hanteer dan de volgende vuistregel : ‘’verhoog de trainingsomvang nooit met meer dan 10% per week ‘’. Doe je dat wel, dan loop je een verhoogd risico op een overbelasting blessures
3. Eten
Probeer na het trainen zo snel mogelijk te eten/drinken, liefst binnen 30 minuten wanneer je spieren het meest ‘openstaan’ voor brandstof. Spier- en weefselherstel vindt sneller plaats als de juiste voedingstoffen tijdig worden genuttigd
4. Rust
Neem voldoende rust. Een uitgerust lichaam is tot veel meer in staat dan een uitgeblust lichaam. Ook bij het voorkomen van blessures speelt dit een rol. Begin niet aan de volgende training als je nog niet hersteld bent van de vorige.

Veel loopplezier toegewenst! 

Praktijk voor fysiotherapie Breda Guus van Poppel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *